Friday, February 5, 2010

Aku & Syam


Alhamdulillah syukur pdNYA diberi kesempatan utk menziarahi Syam lg..sblm tu aku nk kenalkn dulu Syam ni siapa. Syam ni kwn baik aku,hehe tak de la,Syam ni adalah nama lama bg Jordan,Syira, Palestin dan Iraq. Slps kejatuhan atau di akhir kejatuhan khilafah Islam yg terakhir iaitu kerajaan Uthmaniyyah negera2 ni dipecahkn shga terbentuklah 4 negara ni..kalau nk cari hakikat sejarah ni mmg tak dapt sbbnya barat dh sorok jilid 10 dan 12 dr 22 jilid Tarikh Islami karya Mahmud Syaqir, pegi la kedai mn pn mmg tak jmp,disuruh diam dan jgn tya sebarangan org lg ada la,sensitif katanya.aku pn dlu nyaris kne marah sbb tye pasal mn hilangnya lg 2 jilid Tarikh Islam yg penting ni..itu la barat semua fakta org Islam di sorok kemudian di olah dan akan kata ini adalah ciptaan teori dorg padahal sumanya cetak rompak dr cendiakawan Islam.mmg sedih sgt,stgh org Islam kita skrg ada plak yg bangga dgn teori2 barat. bila la nk sedar ni[geram]

Jaulah kali ni aku berkesempatan ke tmpt yg aku x sempat pegi pd jaulah yg lps,nk pegi sume tmpt dlm satu waktu mmg tak sempat ditambah dgn kesuntukan waktu musim syita'. Istimewanya jaulah kali ni sume pesertanya adalah akhawat, muraqib 3 org [wajib ada muraqib ikut perlembagaan].


Peta kota Damsyik,terdapat 8 pintu dan dikatakan para shbt masuk dr 8 pintu ini utk menyebarkan ajaran Islam..dikatakn Damsyik ni terbhgi kpd 3 lapisan kota, jika smp di Damsyik anda akn dpt lihat byk kawsn yg berbukit dan curam ke bwah.

Bosra, bandar pertama kerajaan Nabatean pd abad ke-2 BC. kerajaan Nabatean tlh dikuasai oleh Cornelius Palma ketua Trajan pd 106. sms pemerintahan empayar Rom, Bosra tlh namakan semula kpd Nova Trajana Bostra. Kini Bosra tlh diwartakan dibwh UNESCO World Heritage Site.

masih terpelihara,sbg renungan utk generasi akan dtg

masih segak berdiri megah

kalimah yg tak dpt dibaca[zoom by hp]

No comments:

Post a Comment