Monday, May 11, 2009

Bonda..




Selamat Hari Ibu,teristimewa buat bonda tersayang Siti Hajar bt Hj Yahya..anakanda tidaklah pandai utk bermadah pujangga, hanya ini yg mampu dilafazkan..terimalah..

Bonda,
Kau seorang insan berhati mulia,
Kau seorang serikandi yg hebat,
kau seorang manusia yg tak bisa ku balas budimu,

Bonda,
budimu bak membina gunung utkku,
budimu mengandung, menyusu dan membesarkanku,
kau sanggup bertarung nyawa utk aku melihat dunia,
itu semua tak mampu aku membalasnya duhai bonda.

Bonda,
tanpamu disisiku
aku tak bisa melayan kehidupan ini dgn tenang
aku tak mahu engkau pergi bonda
tapi mampukah aky melawan qada dan qadar Allah
melawan azali yg tlh ditetapkan....


Bonda
sebelum dikau pergi dari alam fana ini,
ampunilah dosaku duhai bonda,
kaulah permata yg tak bisa aku lupakan
aku mendoakan dirimu sentiasa bahagia disisiNYA.

Bonda,
kaulah serikandi hatiku
dikau tidak akan luput dari ingatanku..


Duhai rakan, duhai teman, duhai sahabat ingatlah,ibu ayah bukanlah beban dlm kehidupan didunia, lebih2 lagi utk kehidupan di akhirat. Mereka bukan 'liabiliti' tetapi sbnrnya mereka adalah aset utk kita (walaupun istilah itu sbnrnya kurang ataupun tidak tepat , krn ibu bapa bukan benda). Rugi betul siapa yg mempunyai ibu bapa yg tlh tua ttp mengabaikannya...

Doa mereka adalah mustajab.Harapan mereka adalah kenyataan. Kasih sayang mereka bekalan. Benarlah serpetimana sabda Rasulullah SAW, keredhaan Allah itu terletak kpd keredhaan ibu bapa.

Tidak dilupakan juga kepada wanita2 yg bergelar ibu dan bakal bergelar ibu, Selamat Hari Ibu..

No comments:

Post a Comment