Tuesday, December 29, 2009

Alkisah..

Mulakan langkah dgn niat yg ikhlas, study 4 Islam(kabus yg tebal)

pagi yg dingin,berkabus..

Feng Shuan sahabat dr China,kelas waktu t'ari biasa la =D

"haram hukumnya mengambil rasuah dan m'berinya utk tujuan apa sekalipun.." terang duktur Farishah dlm bab rasuah.miah bil miah ya duktur.

siap cpt dia dpt,p'kara biasa wajib berebut dgn arab tp yg bgsnya syabab pasti akan dahulukn tmpt pd banat=D

kelas ptg,bertalaqqi di Jam'iyyah Muhafazah Al-Quran,bekalan diri,smg diberkati

hbs talaqqi,berjln2 m'cari juadah utk b'buka

Alhamdulillah jmp, santai je ammu ni buat syawarma

singgah sbntr di kedai khubz, (khubz 'adi)beli utk stock seminggu

sedar xsedar dh maghrib,b'buka tepi jln je

keistimewaan musim syita', siang melabuhkn tirai lbh awal m'beri peluang pd sang bulan sehingga 14jam waktu mlm(pent nk tgu siang)
"Ya Allah smg hari ini lbh baik dr smlm dan esok menanti sesuatu yg lbh baik".amin

JAGA KEBERSIHAN!

sakit,
sakit mata sakit hati,
tgk org buang sampah sesuka hati,
bukan tak tahu saja buat-buat tak reti.

sakit,
sakit tgk org buang sampah merata-rata,
paling tak sopan terus campak dari KERETA,
bukan tak ada tong sampah,
tapi saja nak buat sepah.

sejuk mata, sejuk jiwa,
kalau sampah tak dibuang merata,
hai masyarakat sedarlah semua,
hidup ni hanya sementara,
pikirlah utk anak bangsa,
rosak sekarang,rosaklah semua,
jgn lupa,dunia adalah amanah Tuhan Yg Esa!

"sesungguhnya Allah suka akan kecantikan"
"sesungguhnya Allah suka mereka yg bertaubat dan mereka yg menyucikan diri"

mereka yg kena tag.

Friday, December 25, 2009

Crazy!

Tell me what's wrong with society
When everywhere I look, I see
Young girls dying to be on TV
They won't stop till they've reached their dreams

Diet pills, surgery
Photoshopped pictures in magazines
Telling them how they should be
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on?
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

I guess things are not how they used to be
There's no more normal families
Parents act like enemies
Making kids feel like it's World War III

No one cares, no one's there
I guess we're all just too damn busy
And money's our first priority
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on?
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Is everybody going crazy?
Is everybody going crazy?

Tell me what's wrong with society
When everywhere I look I see
Rich guys driving big SUVs
While kids are starving in the streets

No one cares
No one likes to share
I guess life's unfair

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on?
If you open your eyes
You'll see that something, something is wrong

Is everybody going crazy?
Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on?
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Crazy-Simple Plan

Wednesday, December 23, 2009

Selamat Pengantin Baru..

Semoga pohonan cinta bersemi,
Daunan rindu merimbun di hati,
selamanya,
dibawah rahmat dan kasih Ilahi..

Selamat Pengantin baru buat sahabatku Nur Nadzifa Azam dan Suhail Ammad( Pengerusi GPTD) juga tidak lupa buat sepupuku Siti Aisyah@ Sara dan pasangannya(tak igt nama)..

"Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikan"..

Nadzifa

Sara

Wednesday, November 25, 2009

Keistimewaan 10 hari pertama Zulhijjah

Ramai dari kita yang telah maklum kelebihan 10 Malam-malam Terakhir Ramadhan. Tetapi adakah ramai dikalangan umat kita yang maklum kelebihan 10 Hari-hari Pertama dalam bulan Zulhijjah? Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).
Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).
Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.
Antara amalan yang dianjurkan padanya.
1.Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.
2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.
Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.
3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.
4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.
5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.
Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).
6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.
Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.
7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.
8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban.
Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya).
Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.
9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.
Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.
10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya.

kredit kpd http://inijalanku.wordpress.com

Sunday, November 15, 2009

All the best..


ma'attaufiq wan najah
buat adindaku Putri Nur Hazwani dan Putri Nur Syafiqah
esok
bermulanya imtihan syahadah thanawiyah dan akhir tahun
lakukan yang terbaik buat diri kamu, bonda, abah dan keluarga
faiza 'azamta fatawakkal 'alallah
teruskan dengan solat hajat dan sunat lain sampai habis imtihan.
Do the best among the best!

“Demi masa,sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran”
( surah Al-Asr: 1-3)

Saturday, November 14, 2009

Jihan Awemawe


versi Bahasa Arab


Malam tadi, time tgh cari bahan utk assignment ttba terjumpa kartun pasal badak air menari ni. teringat pada Jihan sahabatku yg suka sgt pasang video ni time ktorang praktikal di GPTD sampai A.Ju dan A.Ijal dah masak dgn perangai dia(pasang time rehat saje). Ada satu ketika tu Jihan tak de mood, apa yg kami buat adalah dgn pasang video badak air ni then baru dia ceria. Di GPTD dulu kami la penyerinya,especially si Jihan ada saje benda yg dibuatnya tp kerja still jalan. Bila tinggal berjauhan ni semua kenangan2 manis bersama shbt2 akan sentiasa bermain2 di fikiran. Itulah manisnya persahabatan jika semuanya krn Allah. Buat shbt2ku sekiranya ingatanmu singgah padaku,kirimlah sepotong doa tika itu,moga masih ada lagi pertemuan selepas ini,jika tidak di dunia fana ini,di Jannatul Firdaus yang kekal abadi...
Insya-Allah.

"Selemah-lemah manusia ialah org yg tidak boleh mencari sahabat dan yg lebih lemah dari itu ialah org yg mensia-siakan sahabat yg di cari" -Saidina Ali-

Sudah habis..

Alhamdulillah hampir 2 minggu berjuang dengan imtihan akhir nya selasa lepas berakhir semuanya, berakhir bg imtihan awal la.. masih menanti imtihan thani dan nihaei..
Rasa mcm hidup sbg pelajar disini hya utk imtihan je..pernah sekali tu telefon bonda nk bgtau jadual imtihan thani, spontan je jawapan bonda ' eh bkn baru imtihan ke baru2 ni, dah nk exam pulak..' gelak jela dgr.. mcm tu la hidup sbg pelajar tak dapat lari darinya.Selagi masih memegang title 'pelajar' peperiksaan mmg tak dpt dielakkan. masa ni la tahap kefahaman dan kemampuan kita diuji. 'ala kulli hal jadikan lah imtihan ni sebagai wadah utk mendekatkan diri kpd-NYA, faiza 'azamta fatawakkal 'alallah..
Buat sahabat2 di Malaysia yg masih berjuang,jadilah seorang penuntut ilmu yang cekal hatinya, yang teguh pendirian dan azamnya, yang tidak mudah dipatahkan dengan cabaran yang menimpa. Jadilah seoarng penuntut ilmu yang patuh dan tunduk kepada Yang Maha Pencipta, yang mempercayai dengan sebulat keyakinan akan kekuasaan Azza Wa Jalla yang menentukan segala-galanya.

Usahlah resah dan gelisah, tetapi bangkitlah, wahai mujahidin, mujahidah. Janganlah gentar dalam berjihad menuntut ilmu dalam mencari keredhaan-Nya. Study itu jihad. Ma'at taufiq wannajah.

“Demi masa,sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran”(Al-Asr: 1-3)

Wednesday, October 28, 2009

Lemahnya diri ini..

reedit from iluvislam.com


Lemahnya diri ini
Baru sikit Allah menguji
Sudah rebah tak mampu berdiri

Lemahnya diri ini
Baru saja bayu dunia menyapa pipi
Sudah melayang tak sedarkan diri

Lemahnya diri ini
Baru sekelumit keindahan wajah diberi
Sudah mula lupa diri

Lemahnya diri ini
Baru sikit kejayaan diberi
Sudah lupa siapa yang beri

Lemahnya diri ini
Baru sikit buat kebaikan
Riak dan ujub bersorak riang


Lemahnya diri ini
Bila suatu kebajikan dimulakan
Tak berdaya nak teruskan
Tiada istiqamah dalam amalan

Lemahnya diri ini
Baru diuji dengan seorang lelaki/wanita
Iman sudah bisu menyepi
Nafsu pula mengawal diri
Lemahnya diri ini
Jalan dakwah kata nak tempuhi
Baru saja melangkah kaki
Beberapa tapak sudah berhenti

Lemahnya diri ini
Nikmat anugerah Ilahi
Biar sudah tak terhitung lagi
Tapi masih lupa mensyukuri

Lemahnya diri ini
Asyik lagha dengan urusan duniawi
Tak pernah khuatir amalan diterima
Atau dipaling

Lemahnya diri ini
Bagaimana nak sahut seruan jihad?
Baru sikit dilukai
Sudah menangis meratapi

Lemahnya diri ini
Lupa matlamat lupa syari’at
Terkejar-kejar yang tak pasti
Leka dibuai syaitan terlaknat

Lemahnya diri ini
Asyik ketawa tak kering gusi
Lupa menangis mengingat MATI…

Ya Allah… Lemahnya diri ini.. Kami pohon kekuatan daripadaMu Tuntunilah
langkah kami Biar hanya mampu merangkak Itu pasti lebih baik Daripada terus
rebah dalam kaku Berikan kami peluang Merentasi jalan yang Engkau redhai
Ampunilah kekhilafan semalam Atas kejahilan kami mengenal makna Kasih sayangMu...
Ya Rabbal’alamin.

Wednesday, September 16, 2009

Aidilfitri:Nikmat & Hadiah

Ramadhan kian hampir ke penghujungnya dan Syawal bakal menjelang. Adakah kita org yg layak menyambut Syawal atau Aidilfitri itu?Kelayakan itu bergantung pd kualiti amalan kita di bulan Ramadhan.
Ramadhan dtg sgb tanda kasih syg Allah kpd hamba-Nya. Dgn rahmat-Nya, Allah memberi peluang kpd kita utk menjadi tetamu bulan mulia ini. sbb itu, Ramadhan yg bermaksud 'panas' akan 'membakar' sgl dosa2. Ramadhan juga bulan penuh keberkatan dan di fasa akhirnya Allah tawarkan pembebasan dari api neraka.
Tapi harus diigt,hya amalan yg dilakukan dgn pehun keimanan, kesedaran dan kesungguhan shja dpt melahirkan natijah besar t'sbt. Atas kefahaman inilah kta perlu melihat bulan Ramadhan sbg 'Kem Intensif Latihan Ketakwaan' kpd Allah SWT. Biarlah amalan yg dilakukan pd bulan ini menjadi bekalan utk kehidupan spnjg thn sblm Ramadhan berikutnya tiba (jika masih dipnjgkan umur).
Al-Maududi berkata, Ramadhan dtg berusaha mendidik kita utk m'punyai sifat dan akhlaq yg tinggi sehingga m'jadi Muslim sempurna serta mampu mengekalkan ibadat yg hakiki dan waib ditunaikan pd stp detik hidup seorg Muslim. rela dan serius dalm berpuasa, berterawih, m'baca Al-Quran,bersedekah, muhasabah, berdoa dan membantu org yg susah serta m'perbanyakkan demi meningkatkan sahsiah dan ketakwaan kita kpd Allah.
Dgn kefahaman ini, barulah kita muncul sbg individu Muslim yg layak meraikan rasa penat dan lelah kita beribadah spnjg Ramadhan pd bulan Syawal nnt. Pendek kata Syawal atau Aidilfitri adlah hadian dan nikmat utk org yg b'jaya melawan nafsu, menjg pancaindera drpd maksiat dan dosa serta tidak dipengaruhi matlamat keduniaan semata-mata.
Sesungguhnya, Aidilfitri milik org yg berjaya membersihkan jiwanya pd bulan Ramadhan dan bukan milik org yg tertipu dgn nafsu sehingga mengulangi maksiat dan dosa spt mengumpat, bohong, hasad dengki,mengambil hak anak yatim dan miskin, rakus pd harta dan dunia pd bulan2 berikutnya.
Last but not least,. mari kita berusaha agar Aidilfitri yg diraikan nnt adalah hari kejayaan penuh bermakna bg kita krn kemengan fitrah (iman) di atas ketundukan nafsu dan kegagalan godaan syaitan! Itulah hadiah dan nikmat sbnr utk org yg berpuasa dan beribadat di bulan Ramadhan.


Salam Aidilfitri Minal Aidil wal faizin
Kullu 'am wa antum bikher

Monday, August 31, 2009

Kiat-Kiat Ramadhan

Kiat-Kiat Menghidupkan Bulan Ramadhan

Saya layangkan risalah kecil ini dengan penuh rasa rindu disertai penghormatan yang tulus, tercurah dari lubuk hati paling dalam yang sangat mencintai kamu sekalian karena Allah. Saya memohon kepada Allah semoga kita semua dipertemukan
oleh-Nya di dalam Syurga yang penuh kemulian dan rahmat.

Seiring dengan datangnya bulan Ramadhan, saya persembahkan nasihat ini sebagai hadiah yang tak seberapa nilainya. Saya mohon saudara dan saudariku sekalian dapat menerimanya dengan dada yang lapang sekaligus saya harapkan nasihat
saudaraku sekalian untukku. Semoga Allah memelihara kita semua.

Bagaimana Menyambut Kedatangan Bulan Ramadhan?

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman:
“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi ma-nusia danpenjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan
yang bathil).” (Al-Baqarah:185)

Saudaraku yang mulia!
Allah telah mengistimewakan bulan Ramadhan dari bulan-bulan lainnya dengan berbagai keistimewaan dan keutamaan. Di antaranya:
* Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada aroma minyak kasturi.
* Para malaikat memohonkan ampunan bagi orang yang berpuasa hingga berbuka.
* Setiap hari bulan Ramadhan Allah menghiasi Surga-Nya seraya berkata: “Hampir tiba saatnya para hamba-hambaku yang shalih melepaskan segala beban dan gangguan serta segera menuju engkau (Surga”
* Para setan dibelenggu.
* Dibuka pintu-pintu Surga dan ditutup pintu-pintuNeraka.
* Di dalamnya terdapat malam Lailatul Qadar, malam yang lebih baik daripada seribu bulan.
* Akan diberi pengampunan bagi orang yang berpuasa pada malam terakhir bulan Ramadhan.
* Allah membebaskan hamba-hamba-Nya dari Neraka pada setiap malam bulan Ramadhan.
Wahai saudaraku yang mulia!
Demikianlah sekilas mengenai keistimewaan bulan Ramadhan, lalu bagaimana kita menyambutnya? Apakah dengan permainan-permainan yang melalaikan? Dengan begadang setiap malam? Ataukah kita kesal dengan ke-datangannya dan merasa keberatan?
Na’udzubillah min dzalik.
Seyogyanya seorang hamba yang shalih menyambutnya dengan taubat nasuha disertai tekad yang bulat untuk meraih sebanyak banyaknya kebaikan di bulan suci ini. Mengisi waktunya dengan amal-amal shalih. Dan tidak lupa selalu memohon
kepada Allah agar menolong kita dalam melaksanakan ibadah dengan baik.Lembaran-lembaran berikut saya peruntukkan khusus bagi saudara-saudaraku yang mulia.

Puasa

Dalam sebuah hadits Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda yg bermaksud:

“Seluruh amal ibadah bani Adam adalah miliknya, dan setiap kebaikan akan dibalas sepuluh kali lipat hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Subhanahu wa Ta'ala
berkata: “Kecuali ibadah puasa, sesungguhnya ia adalah milik-Ku dan Akulah yang langsung membalasnya. Seorang yang berpuasa telah menahan diri dari syahwat,makanan dan minumannya karena Aku semata. Ada dua kegembiraan bagi orang yang
berpuasa, kegembiraan saat berbuka dan kegembi-raan tatkala bertemu dengan Allah. Dan sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada aroma minyak kesturi.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hadits lain Rasulullah bersabda yg bermaksud:
“Barangsiapa yang berpuasa karena keimanan dan semata-mata mengharap pahala,niscaya diampuni dosanya yang telah lalu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Tentu saja, pahala yang besar ini tidak diberikan kepada orang yang hanya
menahan diri dari makan dan minum saja, namun diperuntukkan bagi orang yang
benar-benar mengaplikasikan nilai-nilai puasa. Sebagai-mana sabda Rasulullah :
“Barangsiapa yang tidak menahan diri dari ucapan dusta dan perbuatan dusta, maka
sedikitpun Allah tidak sudi menerima puasanya meskipun ia menahan diri dari
makan dan minum.” (HR. Al-Bukhari)
dalam riwayat lain Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Ibadah puasa laksana perisai, maka jika salah seorang kamu sedang berpuasa,
janganlah ia berbuat tidak senonoh, berbuat jahat dan berbuat jahil. Jika ada
yang memaki dirinya, hendaklah ia mengatakan: “Saya sedang berpuasa!” (HR.
Al-Bukhari dan Muslim)

Wahai hamba Allah, jika Anda tengah berpuasa, maka puasakanlah juga pendengaran,
penglihatan, lisan dan seluruh anggota badan Anda. Janganlah samakan antara hari
berpuasa Anda dengan hari-hari lainnya.
Shalat Tarawih (Qiyamul Lail)

Dalam sebuah hadits Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda yg bermaksud:

“Barangsiapa yang menunaikan qiyamul lail pada bulan Ramadhan karena keimanan
dan mengharapkan pahala, niscaya akan diampuni dosa-dosa-nya yang telah lalu.”
(HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam ayat Allah berfirman:
“Dan hamba-hamba yang baik dari Rabb Yang Ma-ha Penyayang itu (ialah)
orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila
orang-orang jahil menyapa mereka, mereka meng-ucapkan kata-kata (yang
mengandung) keselamat-an. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan
berdiri untuk Rabb mereka.” (Al-Furqan: 63-64)

Mengerjakan shalat malam adalah kebiasaan Rasu-lullah Shallallaahu alaihi wa
Sallam dan para sahabat beliau. Sehingga ‘Aisyah Radhiallaahu anha berkata:
“Janganlah tinggalkan shalat malam, sebab Rasulullah Shallallaahu alaihi wa
Sallam tidak pernah meninggalkannya. Kendati-pun sakit atau sedang lesu, beliau
tetap mengerjakannya dengan duduk.”
Umar bin Khaththab Radhiallaahu anhu biasa mengerjakan shalat malam. Apabila
tiba pertengahan malam, beliau segera membangunkan keluarganya untuk shalat.
Beliau berse-ru: “Shalat, shalat!” seraya membacakan ayat ini:

“Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendiri-kan shalat dan bersabarlah kamu
dalam mengerja-kannya. Kami tidak meminta rizki kepadamu, Kami-lah yang memberi
rizki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertaqwa.”
(Tha-ha: 132)

Ibnu Umar Radhiallaahu anhuma pernah membaca ayat:
“(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih ber-untung) ataukah orang yang
beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada
(adzab) akhirat dan mengharapkan rahmat Rabbnya.” (Az-Zumar: 9)
beliau berkata: “Orang yang dimaksud dalam ayat di atas adalah Utsman bin Affan
Radhiallaahu anhu .”

Ibnu Abi Hatim berkata: “Ibnu Umar Radhiallaahu anhuma mengatakan hal itu karena
banyaknya shalat malam dan tilawah yang dilakukan Amirul Mukminin Utsman bin
Affan Radhiallaahu anhu . Hingga terkadang beliau membaca seluruh Al-Qur’an
dalam satu rakaat.”

‘Alqamah bin Qais menceritakan: “Pada suatu ketika aku bermalam bersama Abdullah
bin Mas’ud Radhiallaahu anhu . Ia bangun untuk shalat pada awal malam. Beliau
membaca surat seperti bacaan imam di masjid, beliau baca dengan tartil tanpa
terburu-buru hingga dapat didengar oleh orang yang berada di dekatnya. Beliau
terus shalat hingga menjelang terbit fajar, antara selesai shalat malam dengan
terbit fajar jaraknya kira-kira antara adzan Maghrib hingga selesai shalat
Maghrib. Setelah itu beliau mengerjakan shalat witir.”

Dalam riwayat As-Sa’ib bin Zaid disebutkan bahwa ia berkata: “Pada saat itu imam
membaca beratus-ratus ayat. Sehingga kami bersandar dengan tongkat karena
lamanya berdiri. Ia berkata: “Kami baru selesai saat menjelang fajar.”

Catatan:
Wahai saudaraku, sebaiknya engkau menyempurnakan shalat tarawih bersama imam,
agar engkau ter-masuk orang-orang yang menghidupkan Ramadhan dengan shalat
malam. Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
???? ??C?? ???? ????C???? ??E??? ?????????? ??E?E? ???? ????C?? ??????E?. (??C?
??? C????)
“Siapa saja yang shalat tarawih bersama imam hingga selesai, akan ditulis
baginya pahala shalat semalam suntuk.” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi, An-Nasai dan
Ibnu Majah)

Shadaqah

Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam adalah orang yang sangat dermawan, dan
kedermawanan beliau semakin bertambah pada bulan Ramadhan. Kebaikan-kebaikan
yang beliau laku-kan pada bulan itu melebihi angin yang berhembus.”
Dalam sebuah hadits beliau bersabda:
“Seutama-utama shadaqah adalah pada bulan Ramadhan.” (HR. At-Tirmidzi dari Anas
Radhiallaahu anhu )

Zaid bin Salim meriwayatkan dari ayahandanya bahwa ia berkata: Saya mendengar
Umar bin Khaththab Radhiallaahu anhu berkata: “Rasulullah Shallallaahu alaihi wa
Sallam memerintahkan kami agar bersedekah. Kebetulan aku sedang memiliki harta.
Umar pun berkata: “Pada hari ini aku akan melebihi Abu Bakar Radhiallaahu anhu
!” Umar melanjutkan: Aku pun membawa setengah dari hartaku. Rasulullah berkata:
“Apa yang kamu sisakan untuk keluargamu?” “Sebanyak ini juga!” jawabku. Kemudian
datanglah Abu Bakar Radhiallaahu anhu dengan membawa seluruh hartanya.
Rasulullah SAW berkata: “Apa yang kamu sisakan untuk keluargamu?” ia menjawab:
“Aku sisakan bagi mereka Allah dan Rasul-Nya!” maka aku berkata: “Aku tidak akan
mampu melebihimu selamanya.”

Diriwayatkan dari Thalhah bin Yahya bin Thalhah bahwa ia berkata: “Nenekku
bernama Su’da binti ‘Auf Al-Murriyyah -beliau adalah isteri Thalhah bin
‘Ubaidillah- menceritakan kepadaku: “Pada suatu hari Thalhah datang menemuiku
dengan wajah yang kusut. Aku bertanya kepadanya: “Mengapa wajahmu kusut seperti
itu?” Apa yang telah terjadi atas dirimu? Adakah sesuatu yang dapat kubantu? Ia
berkata: “Terima kasih, kamu adalah sebaik-baik istri seorang muslim!” Aku
bertanya lagi: “Jika demikian, apa yang terjadi atas dirimu? Ia akhirnya
berkata: “Harta yang kumiliki sudah terlalu banyak dan hal itu sangat
menyusahkan diriku.” Kukatakan padanya: “Jangan terlalu bersusah, bagikan saja
harta itu!” Maka ia pun membagi-bagikan harta itu hingga tidak tersisa sedirham
pun.” Thalhah bin Yahya (cucunya) berkata: “Aku tanyakan kepada penjaga
gudangnya: “Berapa harta Thalhah ketika itu?” “Empat ratus ribu dirham!”
katanya.

Wahai saudaraku,
Banyak sekali keistimewaan dan kekhususan ber-sedekah pada bulan Ramadhan, maka
hendaknya engkau bersegera mengerjakannya. Keluarkanlah dengan segera shadaqahmu
sesuai dengan keluasan yang ada padamu. Ada beberapa bentuk shadaqah pada bulan
Ramadhan, di antaranya:

A. Memberi Makan

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
“Dan mereka memberikan makanan yang disukai-nya kepada orang miskin, anak yatim
dan orang yang ditawan. Sesungguhnya kami memberi ma-kanan kepadamu hanyalah
untuk mengharapkan keridhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan
tidak pula (ucapan) terima kasih. Sesungguhnya kami takut akan (adzab) Rabb kami
pada suatu hari yang (di hari itu) orang-orang bermuka masam penuh kesulitan.
Maka Rabb memelihara mereka dari kesusahan hari itu, dan memberikan kepada
mereka kejernihan (wajah) dan kegembiraan hati. Dan Dia memberi balasan kepada
mereka karena kesabaran mereka (dengan) Surga dan (pakaian) sutera.” (Al-Insan:
8-12)

Para Salafus Shalih senantiasa berlomba-lomba da-lam memberi makan dan mereka
lebih mengutamakannya dari ibadah-ibadah lainnya. Baik dengan memberi makan
orang yang lapar atau memberi makan seorang saudara yang shalih. Tidak
disyaratkan yang diberi ma-kan harus seorang fakir. Dalam sebuah hadits
Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Siapa saja di antara orang mukmin yang memberi makan saudaranya sesama mukmin
yang lapar, niscaya Allah akanmemberinya buah-buahan Surga. Siapa saja di antara
orang mukmin yang memberi minum saudaranya sesama mukmin yang dahaga, niscaya
Allah akan memberinya minuman Rahiqul Makhtum.” (HR. At-Tirmidzi dengan sanad
hasan)

Sebagian salaf berkata: “Mengundang makan sepuluh orang dari sahabat-sahabatku
dengan makanan yang mereka gemari lebih aku sukai daripada membebaskan sepuluh
orang budak dari keturunan Nabi Ismail 'Alaihis Salam .

Sebagian besar kaum salaf mengutamakan menye-diakan buka bagi orang yang
berpuasa padahal mereka sendiri juga berpuasa. Di antaranya adalah Abdullah bin
Umar , Dawud Ath-Tha’i, Malik bin Dinar, Ahmad bin Hambal dan lainnya. Bahkan
Abdullah bin Umar selalu berbuka bersama anak-anak yatim dan fakir miskin.
Kadangkala beliau tidak berbuka karena mengetahui keluarganya menolak kedatangan
mereka.

Banyak di antara kaum salaf yang menyediakan makanan bagi teman-temannya padahal
ia tengah berpuasa. Bahkan ia melayani teman-temannya dengan baik. Di antaranya
adalah Hasan Al-Bashri dan Ibnul Mubarak.
Abu Siwar Al-‘Adawi berkata: “Dahulu ada serom-bongan orang dari Bani ‘Adi yang
biasa shalat di masjid ini. Tidak ada seorang pun di antara mereka yang berbuka
puasa sendiri. Ia selalu mencari orang yang bersedia berbuka bersamanya. Jika
tidak maka ia keluarkan makanannya untuk dimakan bersama orang-orang di masjid.

Ibadah berupa memberi makan akan melahirkan aspek-aspek ibadah lainnya, di
antaranya: terciptanya saling mengasihi dan saling menyayangi. Di mana hal itu
adalah sebab seseorang masuk ke dalam Surga. Dalam sebuah hadits Rasulullah
Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Kamu tidak akan masuk Surga hingga beriman. Dan kamu tidak akan beriman hingga
saling mengasihi di antara kamu.”
Di antaranya juga, bermajlis dengan orang-orang shalih serta mengharap pahala
dari menolong mereka dalam ketaatan yang mereka dapat lakukan disebabkan makanan
yang engkau berikan.

B. Menyediakan Makanan Berbuka Bagi Orang-orang Yang Berpuasa

Dalam sebuah hadits Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Barangsiapa menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, niscaya ia
akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tanpa mengu-rangi pahala orang
yang berpuasa itu sedikitpun.” (HR. Ahmad dan An-Nasai serta dinyatakan shahih
oleh Al-Albani)

Dalam hadits Salman Al-Farisi berbunyi:
“Barangsiapa menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, niscaya hal
itu akan menjadi penghapus dosa-dosanya dan menjadi pembebas dirinya dari api
Neraka. Dan ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tanpa mengurangi
pahala orang yang berpuasa itu sedikitpun.”

Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, tidak semua orang mampu menyediakan
buka orang yang berpuasa?” Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam menjawab:

“Pahala ini Allah berikan bagi siapa saja yang menyediakan makanan bagi orang
yang berbuka puasa meskipun berupa susu bercampur air, kurma atau seteguk air.
Barangsiapa memberikan seteguk air bagi orang yang berbuka, niscaya Allah akan
memberinya minum seteguk air dari telagaku, ia tidak akan dahaga selamanya
hingga masuk ke dalam Surga.”

Membaca Al-Qur’an Dengan Penuh Kesungguhan

Ada dua perkara yang perlu saya sampaikan kepada saudaraku sekalian berkenaan
dengan keadaan Salafus Shalih dalam bulan suci ini:

A. Banyak Membaca Al-Qur’an

Bulan Ramadhan adalah bulan Al-Qur’an. Kita semua dianjurkan agar memperbanyak
membaca Al-Qur’an pada bulan ini. Di antara keadaan Salafus Shalih adalah selalu
menyibukkan diri dengan hal-hal yang berkaitan dengan Al-Qur’an (mulai dari
membaca, mempelajari dan mentadabburinya). Malaikat Jibril memperdengarkan
Al-Qur’an kepada Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam pada bulan Ramadhan.
Utsman bin Affan mengkhatamkan Al-Qur’an setiap hari pada bulan Ramadhan.
Sebagian Salafus Shalih mengkhatamkan Al-Qur’an dalam shalat Tarawih setiap tiga
malam sekali. Sebagian lagi setiap tujuh malam sekali. Sementara sebagian
lainnya mengkhatamkannya setiap sepuluh malam sekali. Mereka selalu membaca
Al-Qur’an baik di dalam shalat maupun di luar shalat. Bahkan Imam Asy-Syafi’i
dapat mengkhatamkan Al-Qur’an sebanyak enam puluh kali di luar shalat dalam
bulan Ramadhan. Sementara Al-Aswad mengkhatamkannya setiap dua hari sekali.
Adapun Qatadah selalu mengkhatamkannya setiap tujuh hari sekali di luar
Ramadhan, sedangkan pada bulan Ramadhan beliau mengkhatamkannya setiap tiga hari
sekali. Dan pada sepuluh terakhir bulan Ramadhan beliau mengkhatamkannya setiap
malam. Pada bulan Ramadhan Imam Az-Zuhri menutup majlis-majlis hadits dan
majlis-majlis ilmu yang biasa diisinya. Beliau mengkhususkan diri membaca
Al-Qur’an dari mushhaf. Demikian pula Imam Ats-Tsauri, beliau meninggalkan
ibadah-ibadah lain dan mengkhususkan diri untuk membaca Al-Qur’an.

Ibnu Rajab berkata: “Larangan mengkhatamkan Al-Qur’an kurang dari tiga hari
tertuju bagi yang membiasakan hal itu. Adapun pada waktu-waktu yang utama
seperti bulan Ramadhan, terkhusus lagi pada malam-malam yang diperkirakan
sebagai malam Lailatul Qadar, atau di tempat-tempat yang utama, seperti Makkah
bagi selain ahli Makkah, maka dianjurkan agar memperbanyak membaca Al-Qur’an.
Supaya mendapat keutamaan pada waktu dan tempat tersebut. Inilah pendapat Imam
Ahmad, Ishaq, dan ulama lainnya. Demikianlah yang dapat kita saksikan dari
kebiasaan mereka sebagaimana yang telah kita sebutkan tadi.

B. Menangis Tatkala Membaca Atau Mendengar Al-Qur’an

Mendendangkan Al-Qur’an layaknya mendendangkan syair tanpa mentadabburi dan
memahaminya bukanlah termasuk petunjuk Salafus Shalih. Bahkan jiwa mereka
bergetar dan hati mereka tersentuh begitu mendengar untaian Kalamullah
dibacakan.

Dalam Shahih Al-Bukhari diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud Radhiallaahu anhu
bahwa ia berkata: Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Bacalah Al-Qur’an untukku!” Aku berkata: “Apa-kah aku membacakannya untukmu
sedangkan ia diturunkan kepadamu?” Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam
bersabda: “Aku senang mendengarkannya dari orang lain.” Aku pun membacakan
untuknya surat An-Nisa’, hingga sampai pada ayat yang berbunyi:
“Maka bagaimanakah (halnya orang-orang kafir nanti), apabila kami mendatangkan
seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami menda-tangkan kamu
(Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu).” (An-Nisa’: 41)
beliau mengatakan: Hasbuka (cukup). Aku meno-leh kepadanya, ternyata kedua mata
beliau meneteskan air mata.”
Imam Al-Baihaqi meriwayatkan sebuah hadits dari Abu Hurairah Radhiallaahu anhu
ia berkata: “Tatkala turun ayat:
“Maka apakah kamu merasa heran terhadap pem-beritaan ini? Dan kamu mentertawakan
dan tidak menangis.” (An-Najm: 59-60)

Ahlu Suffah (orang yang bermukim di serambi masjid Nabi) menangis hingga tetesan
air mata membasahi pipi mereka. Ketika hal itu didengar oleh Rasulullah
Shallallaahu alaihi wa Sallam, beliau tersentuh dan ikut menangis bersama
mereka. Melihat hal itu kami pun turut menangis. Kemudian Rasulullah
Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
?C? ?????? C????C?? ???? E???? ???? I?O???E? C????.
“Tidak akan masuk api Neraka orang yang mena-ngis karena takut kepada Allah.”
Suatu ketika Abdullah bin Mas’ud membaca surat Al-Muthaffifin, tatkala sampai
ayat yang berbunyi:
“Yaitu hari ketika manusia berdiri menghadap Rabb semesta alam.”
(Al-Mutahffifin: 5)
beliau menangis hingga bersimpuh dan tidak mampu melanjutkan ayat berikutnya.

Diriwayatkan dari Muzahim bin Zufar ia berkata: “Pada suatu kesempatan, Sufyan
Ats-Tsauri mengimami kami shalat. Ketika sampai ayat:
“Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon
pertolongan.” (Al-Fatihah: 5)
beliau menangis hingga terputus bacaannya se-hingga beliau mengulanginya kembali
dari awal.”

Diriwayatkan dari Ibrahim bin Asy’ats ia berkata: “Pada suatu malam saya
mendengar Fudhail tengah membaca surat Muhammad hingga beliau menangis dan
mengulang-ulang ayat berbunyi:
“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan meng-uji kamu agar Kami mengetahui
orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan
(baik buruknya) hal ihwalmu.” (Muhammad:31)
Beliau berkata: “dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu!” beliau
terus mengulang-ulang: “Agar Engkau menyatakan baik buruknya hal ihwal kami!”
Jika Engkau nyatakan hal ihwal kami, akan tersingkaplah borok-borok kami. Jika
Engkau nyatakan hal ihwal kami, niscaya Engkau akan membinasakan dan mengazab
kami,” sedangkan beliau tetap terus menangis.

Tetap Duduk di Dalam Masjid Hingga Terbit Matahari

Apabila Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam selesai menunaikan shalat
Subuh, beliau selalu duduk di tempat shalatnya hingga terbit matahari. (HR.
Muslim)

Imam At-Tirmidzi meriwayatkan sebuah hadits dari Anas bin Malik dari Rasulullah,
bahwa beliau bersabda:
“Barangsiapa shalat fajar berjama’ah di masjid, kemudian tetap duduk berdzikir
mengingat Allah, hingga terbit matahari lalu shalat dua rakaat (Dhuha), maka
seakan-akan ia mendapat pahala haji dan umrah dengan sempurna, sempurna dan
sempurna.” (Dinyatakan shahih oleh Al-Albani)

Hal ini berlaku pada setiap hari, maka bagaimana pula bila dilakukan pada bulan
Ramadhan?
Wahai saudaraku, semoga Allah menjaga engkau, berusahalah mendapatkan pahala
yang agung ini. De-ngan tidur malam yang cukup dan meneladani orang-orang
shalih. Senantiasa bersungguh-sungguh dalam mencari keridhaan Allah Subhannahu
wa Ta'ala , dan selalu bertekad untuk mencapai derajat yang tinggi di dalam
Surga.

I’tikaf

Rasulullah biasa beri’tikaf selama sepuluh hari setiap bulan Ramadhan. Pada
tahun beliau wafat, beliau beri’tikaf selama dua puluh hari. (HR. Al-Bukhari).
I’tikaf adalah sebuah ibadah yang terkumpul pada-nya berbagai jenis ibadah
lainnya. Berupa tilawah Al-Qur’an, shalat, dzikir, doa dan lain-lain.

Orang yang belum pernah i’tikaf, menggambar-kannya sebagai sebuah ibadah yang
berat dan sulit. Padahal i’tikaf sangatlah mudah bagi orang yang Allah beri
kemudahan. Yaitu bagi orang yang mempersenjatai dirinya dengan niat ikhlas dan
tekad yang sungguh-sungguh. Allah pasti akan menolongnya.

I’tikaf sangat dianjurkan pada sepuluh malam ter-akhir bulan Ramadhan sekaligus
untuk meraih malam Lailatul Qadar. I’tikaf adalah mengurung diri dan mengikatnya
untuk berbuat taat dan selalu mengingat Allah. Ia memutuskan hubungan dengan
segala kesi-bukan-kesibukannya. Ia mengurung hatinya dan jasma-ninya untuk Allah
dan untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Tidak ada terbetik dalam hatinya sesuatu
keinginan pun selain Allah dan yang mendatangkan ridha-Nya. Disebabkan banyaknya
umat Islam yang jahil tentang hukum-hukum i’tikaf, maka saya ingin menjelaskan
beberapa maklumat sederhana tentang i’tikaf.

Pertama: Definisi I’tikaf

Secara etimologi i’tikaf adalah menetapi sesuatu dan mengikat diri kepadanya.
Secara terminologi syariat: “menetapi masjid dan berdiam di dalamnya dengan niat
mendekatkan diri kepada Allah.

Kedua: Hikmah Disyariatkannya I’tikaf

Ibnul Qayyim ketika menjelaskan beberapa hikmah i’tikaf berkata:
“Kelurusan hati dalam perjalanannya menuju Allah sangat bergantung kepada kuat
tidaknya hati itu berkon-sentrasi mengingat Allah. Dan merapikan kekusutan hati
serta menghadapkannya secara total kepada Allah. Sebab kekusutan hati hanya
dapat dirapikan dengan menghadapkan secara total kepada Allah. Perlu diketa-hui
bahwasanya makan dan minum yang berlebihan, kepenatan jiwa dalam berinteraksi
sosial, terlalu banyak berbicara dan tidur akan menambah kekusutan hati bahkan
dapat menceraiberaikannya, dan menghambat perjalanannya menuju Allah atau
melemahkan langkahnya. Maka sebagai konsekuensi rahmat Allah Yang Maha Perkasa
lagi Maha Pengasih terhadap hamba-hambaNya, Allah mensyari’atkan ibadah puasa
atas mereka untuk menghilangkan kebiasaan makan dan minum secara
berlebih-lebihan serta membersihkan hati dari noda-noda syahwat yang menghalangi
perjalanan-nya menuju Allah. Dan mensyariatkan i’tikaf yang inti dan tujuannya
ialah menambat hati untuk senantiasa mengingat Allah, menyendiri mengingat-Nya,
menghen-tikan segala kesibukan yang berhubungan dengan makhluk, dan memfokuskan
diri bersama Allah semata. Sehingga kegundahan dan goresan-goresan hati dapat
diisi dan dipenuhi dengan dzikrullah, mencintai dan menghadap kepada-Nya.

Ketiga: Hukum I’tikaf

I’tikaf merupakan bentuk pendekatan diri dan ke-taatan kepada Allah.
Mengamalkannya adalah sunnat (dianjurkan). Dan sangat dianjurkan diamalkan pada
bulan Ramadhan. Dan terlebih lagi pada sepuluh terakhir bulan Ramadhan. Dan
hukumnya menjadi wajib jika dinadzarkan.

Dalilnya sebagai berikut:
* Firman Allah:
“Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang thawaf, yang i'tikaf, yang ruku',
dan yang sujud.” (Al-Baqarah: 125)
* Hadits Abu Hurairah ra bahwa ia berkata:
“Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam biasa beri’tikaf selama sepuluh hari
pada setiap bulan Ramadhan. Dan pada tahun di mana beliau wafat, beliau
beri’tikaf selama dua puluh hari.” (HR. Al-Bukhari)
* Hadits ‘Aisyah Radhiallaahu anha bahwa ia berkata:
“Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam biasa beri’tikaf pada setiap bulan
Ramadhan. Manakala selesai shalat Subuh, beliau segera memasuki tempat
i’tikafnya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Dalam sebuah riwayat disebutkan:
“Hingga beliau juga beri’tikaf pada sepuluh terakhir bulan Syawal.” (HR.
Al-Bukhari dan Muslim)
* Masih dari ‘Aisyah Radhiallaahu anha ia menuturkan:
“Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam biasa beri’tikaf pada sepuluh hari
terakhir bulan Ramadhan. Hal itu beliau lakukan hingga beliau wafat. Kemudian
para istri-istri be-liau juga melakukannya sepeninggal beliau.” (HR. Al-Bukhari
dan Muslim)
* Dalil wajibnya i’tikaf jika dinadzarkan adalah sabda
Nabi Shallallaahu alaihi wa Sallam :
???? ?????? ???? ???????? C??? ????????????. (?E?? ????)
“Barangsiapa bernadzar untuk mentaati Allah, hendaklah ia mentaati-Nya.” (HR.
Al-Bukhari dan Muslim)
Dan juga dari Abdullah bin Umar ia menceritakan bahwa Umar Radhiallaahu anhu
bertanya kepada Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam: “Pada masa jahiliyah
dahulu aku pernah bernadzar beri’tikaf semalam di Masjidil Haram.” Rasulullah
Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda: “Tunaikanlah nadzarmu.”
Keempat: Syarat-syarat I’tikaf
* Islam.
* Berakal.
* Baligh.
* Niat.
* Di dalam masjid.
* Suci dari janabah, haidh dan nifas.
Alim ulama berbeda pendapat apakah seorang yang beri’tikaf harus dalam keadaan
berpuasa? Demikian pula mengenai jangka waktu beri’tikaf. Kelihatannya yang
paling tepat adalah tidak disyaratkan harus berpuasa dan tidak ada pembatasan
waktu. Inilah pendapat yang dipilih oleh Syaikh Abdul Aziz bin Baz.

Kelima: Amalan-Amalan Sunnat Bagi Orang Yang Beri’tikaf
* Memperbanyak ibadah, seperti shalat, tilawah
Al-Qur’an, membaca buku-buku ahli ilmu dan lain-lain.
* Menjauhkan diri dari ucapan sia-sia, seperti berdebat,
mencela, memaki dan lain-lain.
* Berdiam di tempat i’tikaf dalam masjid. Berdasarkan
riwayat Muslim dari Nafi’ ia berkata: “Abdullah bin Umar menunjukkan kepadaku
tempat yang dipakai Rasulullah SAW beri’tikaf di dalam masjid.”

Keenam: Perkara-perkara Yang Dibolehkan Bagi Orang Yang Beri’tikaf

* Keluar dari tempat i’tikaf untuk suatu keperluan yang
mendesak. Berdasarkan hadits shahih dari ‘Aisyah x bahwa ia berkata:
“Tuntunan bagi orang yang beri’tikaf untuk tidak menjenguk orang sakit, tidak
menghadiri penyeleng-garaan jenazah, tidak menyentuh dan mendekati kaum wanita,
tidak keluar dari tempat i’tikaf kecuali untuk sebuah keperluan yang mendesak.”
(HR. Abu Dawud dan dikatakan oleh Ibnu Hajar: “Para perawinya tidak
bermasalah.”)
* Boleh makan, minum dan tidur di dalam masjid dengan
tetap menjaga kebersihan.
* Berbicara yang dibolehkan dengan orang lain untuk
suatu keperluan.
* Merapikan rambut, memotong kuku, membersihkan badan,
mengenakan pakaian bagus dan memakai minyak wangi. Berdasarkan hadits ‘Aisyah
ra, ia berkata:
“Ketika Rasulullah SAW sedang i’tikaf di dalam masjid, beliau mengeluarkan
kepalanya dari sela-sela kamar kemudian aku mencuci kepala beliau.” Dalam
riwayat lain disebutkan: “Kemudian aku merapikan rambut beliau.” (HR. Al-Bukhari
dan Muslim)
* Melepas kepulangan keluarga yang menjenguknya,
berdasarkan hadits Shafiyah yang mengabarkan bahwa Rasulullah n melakukannya.

Ketujuh: Perkara-perkara Yang Dimakruhkan Atas Orang Yang Beri’tikaf

* Berjual-beli.
* Berbicara yang mendatangkan dosa.
* Diam dan tidak berbicara sama sekali. Jika ia
meyakininya sebagai ibadah.

Kedelapan: Perkara-perkara Yang Membatalkan I’tikaf

* Keluar dari masjid dengan sengaja tanpa keperluan,
sekalipun hanya sesekali.
* Bersetubuh.
* Gila dan mabuk.
* Haidh dan nifas bagi kaum wanita, disebabkan
hilang-nya syarat bersuci.
* Murtad. Semoga Allah menghindarkan kita darinya.

Kesembilan: Waktu Memasuki Tempat I’tikaf Dan Keluar Darinya

Bilamana seseorang memasuki masjid dan berniat untuk taqarrub ilallah
(mendekatkan diri kepada Allah), maka ia telah terhitung beri’tikaf hingga
keluar dari masjid. Apabila ia meniatkan beri’tikaf pada sepuluh terakhir bulan
Ramadhan, hendaklah ia memasuki tempat i’tikaf sebelum matahari terbenam
(menjelang malam kedua puluh satu). Dan meninggalkan tempat i’tikaf pada hari
terakhir bulan Ramadhan setelah matahari terbenam.

Kesepuluh: Catatan-Catatan Penting

* Bagi yang membatalkan i’tikaf sunnat yang tengah
dilakukannya, hendaklah menggantinya pada hari yang lain, berdasarkan amalan
Rasulullah n yang mengganti i’tikaf bulan Ramadhan pada bulan Syawal.
Sebagaimana yang telah disebutkan pada hadits ‘Aisyah x baru lalu. Sementara
bagi yang membatalkan nadzar i’tikaf yang tengah dilakukan-nya, maka ia wajib
menggantinya.
* Kaum wanita boleh beri’tikaf di dalam masjid. Jika
terjaga dari fitnah dan diizinkan oleh suaminya. Jika ia beri’tikaf tanpa izin
suaminya, maka ia boleh diusir dari masjid tanpa ada perbedaan pendapat dalam
masalah ini. Demikian dituturkan oleh An-Nawawi.
Hukum-hukum yang berkaitan dengan i’tikaf bagi kaum lelaki juga berlaku bagi
kaum wanita. Hanya saja i’tikaf kaum wanita otomatis batal jika mereka haidh.
Dan mereka boleh melanjutkannya kembali jika sudah suci.
Dan hendaknya kaum wanita menirai tempat i’tikaf-nya dengan kemah dan memilih
tempat yang tidak dipakai untuk shalat bagi kaum pria.
* Barangsiapa bernadzar beri’tikaf di Masjidil Haram, ia
tidak boleh menunaikannya di masjid lain. Jika ia bernadzar beri’tikaf di Masjid
Nabawi, ia wajib menunaikannya di Masjid Nabawi atau boleh juga di Masjidil
Haram.
Jika ia bernadzar beri’tikaf di Masjidil Aqsha, ia boleh menunaikannya di salah
satu dari tiga masjid (Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsha).
Sementara bagi yang bernadzar beri’tikaf di selain tiga masjid tersebut dan
tidak menentukan masjid tertentu, ia boleh menunaikannya di masjid mana saja.
Sebab Allah Ta'ala tidak menjadikan tempat tertentu untuk melakukan ibadah, dan
juga semua masjid sama saja keutamaannya kecuali tiga masjid tersebut.
Wahai saudaraku, segeralah menghidupkan sun-nah Nabi ini dan memasyarakatkannya
di tengah-tengah keluarga, kerabat dekat, saudara-saudara dan teman-temanmu
serta di tengah masyarakatmu. Semoga Allah menuliskan pahala bagimu dan pahala
dari orang-orang yang mengamalkannya.

Dalam sebuah hadits riwayat At-Tirmidzi dan di-nyatakan hasan olehnya dari
Katsir bin Abdillah dari kakeknya bahwa Rasulullah saw berkata kepada Bilal bin
Harits: “Ketahuilah!” ia bertanya: “Wahai Rasulullah, apa yang harus kuketahui?”
Rasulullah bersabda:
???? ??????C ?????E? ???? ?????E?? ??I? ??????E?E? E???I??? ??C?? ???? ????
C???????? ??E??? ???? ?????? E???C U????? ???? ???????? ???? ?????????????
O?????C.
“Barangsiapa menghidupkan salah satu sunnahku yang telah diabaikan, maka ia akan
memperoleh pahala seperti orang yang mengerjakannya tanpa dikurangi dari pahala
mereka sedikitpun.”
Di sisi lain beberapa faidah yang dapat dipetik dari sunnah i’tikaf ini adalah
pembinaan jiwa dan melatihnya dalam mengerjakan ketaatan. Hal itu sangat
dibutuhkan oleh kaum muslimin dan khususnya para da’i

Umrah di Bulan Ramadhan

Dalam sebuah hadits shahih Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda:
?????E? ??? ??????C?? E???I??? ?????E?. (?I??? C?EIC?? ?????)
“Pahala umrah di bulan Ramadhan sama seperti ibadah haji.” (HR. Al-Bukhari dan
Muslim)
dalam riwayat lain berbunyi:
?????E? ?????.
“sama seperti menunaikan haji bersamaku”

Wahai saudaraku, berbahagialah Anda dengan pahala seperti menunaikan haji
bersama Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam

Mencari Malam Lailatul Qadr

Allah berfirman:
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur’an) pada malam kemuliaan. Dan
tahukah ka-mu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari
seribu bulan.” (Al-Qadr:1-3)

Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda:
“Barangsiapa yang bangun di malam Lailatul Qadar karena keimanan dan keikhlasan,
niscaya akan diampuni dosanya yang telah lalu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam senantiasa mencari malam Lailatul Qadr
dan memerintahkan sahabat untuk mencarinya. Beliau membangunkan keluarganya pada
malam sepuluh terakhir dengan harapan mendapat malam Lailatul Qadr. Dalam Musnad
Ahmad dari ‘Ubadah, Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa yang bangun sebagai usaha untuk mendapat malam Lailatul Qadr, lalu
ia benar-benar mendapatkannya, niscaya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu dan
yang akan datang.”
Imam An-Nasai juga meriwayatkan seperti itu. Al-Hafizh Ibnu Hajar berkata:
“Sanadnya sesuai dengan syarat shahih.”

Telah dinukil dari beberapa kaum salaf dari kalangan sahabat dan tabi’in bahwa
mereka mandi dan memakai minyak wangi pada sepuluh malam terakhir untuk mencari
malam Lailatul Qadr, malam yang telah dimuliakan dan diangkat derajatnya oleh
Allah.

Wahai orang yang telah menyia-nyiakan umurnya, kejarlah segala yang terluput
atas dirimu pada malam Lailatul Qadr ini. Sebab malam inilah sebagai pengganti
umur, beramal pada malam ini lebih baik dari pada seribu bulan. Barangsiapa yang
tidak mendapat kebaikan pada malam itu, niscaya merugi. Malam itu datang pada
sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan, tepatnya pada malam-malam ganjil, dan
lebih diharapkan lagi pada malam kedua puluh tujuh. Berdasarkan riwayat Muslim
dari Ubay bin Ka’ab Radhiallaahu anhu bahwa ia berkata:

“Demi Allah, sungguh aku mengetahui datangnya malam itu. Yaitu pada malam yang
Rasulullah memerintahkan kami untuk menghidupkannya, yaitu malam kedua puluh
tujuh.”
Sampai-sampai Ubay bersumpah untuk hal itu, beliau berkata: “Aku dapat
mengenalnya melalui tanda-tanda dan alamat yang diberitakan Rasulullah
Shallallaahu alaihi wa Sallam kepada kami. Yaitu matahari terbit tanpa cahaya
yang menyi-laukan pada pagi harinya.”

Dalam kitab Shahih diriwayatkan dari ‘Aisyah Radhiallaahu anha bahwa ia berkata:
“Ya Rasulullah, Apa yang aku baca bila bertepatan dengan malam itu?” Rasulullah
bersabda: “Bacalah:
C????????? ??????? ??????? E???E?? C??????? ??C???? ??????.
“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi ampunan dan menyukai orang yang
memohon ampunan maka ampunilah aku.”

Memperbanyak Dzikir, Doa dan Istighfar

Wahai saudaraku, siang dan malam pada bulan Ramadhan adalah hari-hari yang penuh
keutamaan, raihlah keutamaan itu dengan memperbanyak dzikir dan doa, terutama
pada waktu-waktu mustajab, di antaranya:
* Saat berbuka. Ada sebuah doa yang tidak tertolak bagi
orang yang berpuasa saat berbuka.
* Sepertiga malam terakhir. Yaitu ketika Allah Subhanahu
wa Ta'ala un ke langit dunia seraya berkata: “Siapa saja yang meminta kepada-Ku
niscaya Aku kabulkan. Siapa saja yang memohon ampun kepada-Ku niscaya Aku
ampuni.”
* Memperbanyak istighfar pada waktu sahur. Allah Ta’ala
berfirman: “Dan pada waktu sahur mereka memohon ampunan.”
* Mencari waktu mustajab pada hari Jum’at. Yaitu di
saat-saat terakhir pada sore hari Jum’at.

Sebelum Berpisah Wahai Saudaraku

Setelah kita bertamasya di taman-taman Surga, di bawah naungan amal-amal shalih.
Ada suatu perkara penting yang ingin saya sampaikan. Tahukah kamu apa itu? Tepat
sekali, yaitu ikhlas!. Berapa banyak orang yang berpuasa namun tidak mendapatkan
apa pun dari puasanya kecuali lapar dan dahaga!? Berapa banyak orang yang
mengerjakan shalat tarawih, namun tidak mendapatkan apa pun selain ngantuk dan
capek!? Semoga Allah menghindarkan kita dari hal itu!
Oleh sebab itu, Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam at menegaskan masalah
ikhlas ini, melalui sabda beliau: “....karena keimanan dan keikhlasan...”

Kaum salaf sangat berusaha untuk menyembunyikan amal ibadah mereka, karena
khawatir akan membahayakan diri sendiri. Hammad bin Zaid menceritakan kepada
kita tentang seorang tabi’i yang mulia bernama Ayyub As-Sikhtiyani sebagai
berikut: “Pada saat menyampaikan hadits kadangkala hati beliau luluh, beliau
segera memalingkan wajah dan berdehem seraya berkata: “Betapa berat pilek yang
kuderita!” Seolah-olah beliau sedang pilek padahal beliau hendak menyembunyikan
tangisnya.”

Muhammad bin Wasi’ berkata: “Aku telah berjumpa dengan kaum salaf, di antara
mereka ada yang tidur satu bantal dengan istri. Si istri tidak mengetahui air
mata yang mengucur deras dari si suami hingga membasahi bantal. Aku juga bertemu
dengan sebagian mereka yang menangis bercucuran air mata ketika berada dalam
shaf shalat, namun hal itu tidak diketahui oleh orang yang berada di
sampingnya.”

Ayyub As-Sikhtiyani selalu mengerjakan shalat malam dan beliau menyembunyikan
amal tersebut hingga pada waktu subuh beliau mengangkat suara seolah-olah beliau
baru bangun ketika itu.
Ibnu Abi ‘Adi berkata: “Dawud bin Abi Hind senantiasa berpuasa selama empat
puluh tahun, namun hal itu tidak diketahui oleh keluarganya. Pasalnya beliau
adalah seorang penjahit, beliau selalu membawa bekal makan siang. Dalam
perjalanan, beliau menyedekahkan makanan itu. Hingga beliau kembali pada sore
hari dan berbuka bersama keluarganya.”

Sufyan Ats-Tsauri berkata: Telah disampaikan kepadaku dari kaum salaf bahwa
seorang hamba senantiasa beramal secara tersembunyi (tidak diketahui orang
banyak), namun setan senantiasa membujuk rayunya hingga ia mengamalkannya
terang-terangan (ia tampakkan pada orang banyak). Demikianlah setan terus
menggodanya hingga ia senang amalnya dipuji orang. Akhirnya ia terbiasa beramal
karena riya’.”

Tidak Berbuat Hal Yang Sia-Sia Pada Bulan Ramadhan

Wahai saudaraku, barangkali pembicaraan kita sudah terlalu panjang. Saya banyak
mengambil waktumu padahal saya menganjurkan akan engkau benar-benar memanfaatkan
waktu. Namun apakah engkau sudi bila kita semua berada dalam sebuah realita yang
sangat berbahaya khususnya pada bulan Ramadhan?

Yaitu penyia-nyiaan waktu untuk hal-hal yang tidak berguna dan menghabiskannya
di luar ibadah. Sungguh hal itu suatu kelalaian dan sikap berpaling dari rahmat
dan keluasan ilahi. Allah Ta’ala berfirman:
“Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya
penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari Kiamat dalam
keadaan buta". Berkatalah ia:"Ya Rabbku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam
keadaan buta, padahal aku dahulunya seorang yang melihat" Allah berfirman:
"Demikian-lah, telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu melupakannya, dan
begitu(pula) pada hari ini pun kamu dilupakan". Dan demikanlah Kami membalas
orang yang melampaui batas dan tidak percaya terhadap ayat-ayat Rabbnya. Dan
sesung-guhnya azab di akhirat itu lebih berat dan lebih kekal”. (Thaha: 124-127)

Betapa perihnya jiwamu dan betapa tercabik-cabiknya hatimu melihat banyak pemuda muslim yang terbuai dengan berbagai macam permainan dan nongkrong di pinggir-pinggir jalan pada malam hari bulan Ramadhan yang penuh keutamaan?!

Betapa banyak larangan-larangan Allah dan perbuatan durhaka lainnya yang dilakukan terang-terangan pada malam hari bulan Ramadhan yang pernuh berkah?

Sungguh seorang muslim akan merasa pilu meli-hat masa muda pemuda Islam terbuang percuma untuk perkara-perkara di luar ketaatan.

Namun, janganlah terlalu bersedih! Sesungguhnya jalan menuju kebahagian bagimu dan bagi saudaramu adalah dakwah dan doa!

Benar! Mengajak pemuda-pemuda Islam yang ter-lena serta membimbing mereka kepada jalan yang lurus. Dan mendoakan mereka dalam kesendirian, mudah-mudahan Allah mengabulkan doa kita hingga kita termasuk orang yang beruntung dan tidak merugi
selamanya.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala pertemukan kita kembali (dalam sebaik-baik keadaan).

Friday, August 7, 2009

Rindu Dihati Siapa tahu

Musim cuti soifi makin meghampiri..bermakna peperiksaan nihaei juga makin dekat, hanya tinggal beberapa hari lagi..
Rindu mencengkam diri, teramat rindu keluarga, sahabat handai di Malaysia..kapan dapat bertemu agaknya..
Kebetulan tadi seorang sahabat (A.suhail),juga senior di GPTD yg sedang menjalankan misi dakwah di China memberitahu akan pulang ke Malaysia Ramadhan nanti,aduh jelesnya..
Dan berita yg tidak sedap didengar juga, ramai pelajar Malaysia di Jordan akan pulang menyambut Ramadhan dan Aidilfitri di Malaysia tahun ini..Sunyi la Jordan time raya nnt dan yg pastinya akan penuh kapal terbang dengan pelajar Malaysia..
Buat mereka yg akan pulang, sila ambil langkah keselamatan berjaga2 bg mengelak sebarang risiko ke arah H1N1..
Keselamatan anda, tanggungjawab anda.

Syaaban oh Syaaban..

Bulan Rejab tlh berlalu meninggalkan kita. Ini bermakna latihan peringkat pertama utk
memasuki gerbang ramadhan tlh pun berlalu. Ada diantara kita yg tlh berjy melatih diri dgn melakukan ibadah puasa, qiamullail, m'perbykkan istighfar, selawat. bacaan Al-Quran dan sbgainya. Bermcm2 amalan kebaikan yg dihidangkan oleh Allah kpd hambaNya utk dilakukan bg mendekatkan diri kpd-Nya krn Allah Maha Mengetahui hambaNya akan bosan jk melakukan satu amalan tertentu shja.

Namun,tidak semua kita prihatin dgn kedatgn saat yg penting ini dan mulia ini krn keprihatinan t'hdp dunia tlh menguasai diri. Akibatnya, kita lbh peka dgn tarikh Mega Sale di pusat2 m'beli belah sempena hari kemerdekaan dan hari raya drpd tarikh dan masa yg lbh penting dan bernilai dari dunia dan seisinya. Oleh krn itu, pakaian dan perhiasan batiniah bagi menyambut Ramadhan dan Hari Aidilfitri kita lupakan krn penyakit cintakan dunia tlh membarah dlm hati.hari ini kita berada bulan Syaaban antara bulan yg paling mulia dan dinantikan oleh insan2 yg m'punyai mata hati. Ia juga bulan, yg masyur dgn keberkatan dan kebaikan yg byk. bertaubat pd bulan ini merupakan sebesar2 kebaikan dan melakukan ketaatan pd bulan ini merupakan sbsr2 p'niagaan yg menguntungkan. Allah menjamin bg org2 yg bertaubat pd bulan Syaaban dgn keamanan. Org yg menyediakan kesungguhan dan mujahadah pd bulan Syaaban bakal meraih kejayaan pd bulan Ramadhan. Oleh krn itulah pd bulan ini dinamakan Syaaban krn terpecah drpd'a kebaikan yg byk. Hanya dgn Rahmat dan kasih sayangNya, kita diberi
peluang utk kesekian kalinya bersua dgn Syaaban yg menyimpan perlbagai keistimewaan.

Bagi memastikan kita dpt menghayati keistimewaan Syaaban dgn sebaiknya, kita harus
mengetahui pakah yg terdpt dlm Syaaban dan peristiwa yg pernh berlaku di dlmnya.

1.Pertukaran Arah Kiblat
Pada bulan ini inilah pertukaran arah kiblat dr Baitul Maqdis ke Kaabah. Ia adalah saat yg amat di hrpkan berlaku dan sememangnya tlh lama ditgu2 oleh Rasulullah SAW. sblm peristiwa ini baginda bgn pd setiap mlm menghadapka mukanya ke langit menunggu2 wahyu drpd Allah. sehinggala Allah mengurniakan dan merealisasikan permintaan baginda spt yg dirakan dlm Quran "Kerap kali Kami lihat engkau(Muhammad), berulang-ulang mendah ke langit, maka Kami bernarkan engkau berpaling menghadap kiblat yg engkau sukai. Oleh itu, palingkan mukamu ke Masjidil Haram( letaknya Kaabah) dan dimana shja kamu berada makan hadapkanlah muka kamu ke arahnya" (Al-Baqarah:144)Abu Hatim al-Busti berkata: org2 Islam solat mengadap ke Baitul al Maqdis selama 17 bulan 3 hari, Rasulullah SAW dtg ke Madinah pd hari Isnin 12 Rabiulawal dan Allah memerintahkan
mengadap ke Kaabah pd hari Selasa 15 Syaaban.

2.Diangkat Amalan
Diantara keistimewaan Syaaban yg masyur ialah dingkat amalan hamba-hambaNya pd bulan ini. Ia merupakan penganugerahan yg besar. Oleh krn itu, ketika Usamah ibn Zaid r.a bertanya kpd Rasulullah SAW ttg sbb kesungguhan baginda berpuasa pd bulan Syaaban, baginda menjawab; " Ia adalh bulab sering dialpakan oleh manusia diantara Rejab dan Ramadhan. Ia adalh bulan yg dingkat sgl amalan kpd Tuhan semesta alam. saya suka amalan saya diangkat ketika sy berpuasa." (riwayat al-Munziri).Kita bagaimana??tepuk dada tanya iman.

3.Ditentukan Umur
pd bulan Syaaban juga ditentukan sgla umur, iaitu dizahirkan takdir t'sbt. Namun perbuatan Allah itu tidak terikat dgn masa atau tempat. Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya Allah mencatat pd bulan Syaaban bg setiap jiwa yg akan mati pd thn tersebut. Maka aku suka ajalku dtg kpdku ketika aku sedang berpuasa." (riwayat Abu Ya'la)Rasulullah byk berpuasa pd bulan Syaaban dan adalah bulan berselawat ke atas Nabi SAW. terlalu byk kelebihan berselawat ke atas Nabi SAW memikirkan krn amalan lain Allah memerintahkan hambanya hya melakukannya ttpi amalan selawat Allah berselawat ke atas Baginda SAW terlebih dhlu, kemudian barulah Allah menyuruh hamba-hambanya berselawat ke atas Baginda SAW.

4.Syaaban Bulan Al-Quran
Syaaban juga disebut sbgi bulan Al-Quran. kita sedia maklum , membaca Quran dituntut pd stp ms ttpi lbh dituntut pd ms2 yg bekat dan mulia spt bulan Ramadhan, Syaaban dan bulan2 mulia yg lain.Oleh krn itu, Anas meriwayatkan dgn sanad yg daif bhwa apabila masuik Syaaban, kaum Muslimin dan menumpukan kpd mushaf2 mereka dan m'bcanya, mengeluarkan zakat harta mereka utk memberi kekuatan kpd org yg lemah dan miskin yg berpuasa pd bulan Ramadhan. selain itu juga, kita digalakkan merebut peluang kedatgn Syaaban dgn m'perbykkan menyebut kalimah syahadah La ilaha Illa Allah Muhammad
Rasulullah dan istighfar. Ini adalah pintu memasuki Islam dan tangga memelihara iman dan mikraj hati serta roh kpd Tuhan Pemilik seluruh alam.Juga adalh sebesr2 kebaikan bagi memperbaharui keimanan dan menghapuskan kejahatan shga menghapuskan kejahatan shga menarik pemiliknya memasuki syurga. Istighfar dpt menghaspukan dosa2, kesulitan dan meringankan bebanan.Rasulullah SAW ada bersabda: " Sesiapa yg melazimi istighfar, Allah menjadikan baginya dr stp kemurungan perlepasan, dari stp kesempitan jln keluar dan kurnian reski dr jln yg tidak disangka-sangka" (riwayat Abu Daud, al-Nasaei, Ibn Majah dan al-hakim)

Demikianlah antra keistimewanya Syaaban.Semoga kita dpt merasai kebesaran Syaaban dan melihat kurnian Allah dgn penuh insaf, beradab dan kesyukuran. Org yg bijak ialah org yg m'gunakan sebaiknya kesempatan yg diberikan dan org yg menagguhkan kesempatan yg diberikan krn menyangka esok masih ada utknya. Hargailah nikmat Islam yg diberikan kpd kita..

Tuesday, July 28, 2009

Dia datang lagi

Ya Allah,
kuatkan, tabahkan, cekalkan hati
utk terus kuat, tabah dan cekal utk menjalani hidup ini..

Ya Robb,
Terangkan penglihatanku,
Terangkan pendengaranku,
kuatkan daya ingatanku,
utk ku mudah menghafal dan memahami setiap kalamMu dan apa aku belajar dan baca,
Lancarkan penulisanku utkku mudah menjawab setiap soalan dgn baik, tepat dan lancar,
Permudahkanlah segalanya Ya Allah...amin..

"Apabila kamu telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah menyukai org yg bertawakal."(Al-Imran:159)

Bittaufiq wannajah utk semua sahabat2...
Andai ada salah dan silap mohon dimaafkan,
Andai makan dan minum yg diguna tanpa izin mohon dihalalkan..

Thursday, July 23, 2009

Damascus,Syria(Bahagian 2)


Hari terakhir di Syria..
jom jalan lagi dibumi sejarah anbiya'..



Sebelum kaki melangkah ke Souq Hamidiyeh,kami berjalan menyelusurijln2 dan kedai2 ke makam Ahli Bayt. Disitu juga terdapt makam sahabat iaitu Saidina Aus bin Aus Assaqofi.


Ketika berjln kembali ke Souq Hamidiyeh, tiba2 terpandang sebuah kereta.
"mcm familiar je tp 2 tp kt mn ye.." Rupanya proton Waja. Terasa bangga jugalah bila kereta buatan Malaysia di negara org.Ada juga jmp kereta Waja dan Kelisa tp tak sempt ambil gmbr.

Last tempat yg mmg org akan pegi sure la shopping,jom masuk souq Hamidiyeh..


Tak lengkap rasanya pergi Syria tidak singgah di Souq Hamidiyeh.dlm souq ni t'dpt beratus-ratus kedai menjual bermacam-macam barangan. Souq ini diberi nama Al-Hamidiyeh Souq.Diambil sempena zmn pemerinthan Othman di bwh Sultan Abdul-Hamid,souq yg cukup besar, dikiri dan kanan deretan kedai.Berjln sehari mmg tak cukup utk pusing satu souq ni.




Mcm2 brg ada dr brg keperluan smp la brg yg tak brl perlu. Palingg best brg kulit asli da jubah2 yg murah and nice.Jubah kawen pn murah hehe..comforter pun cntik,mmg rambang mata,juling dh tgk.Nasib iman masih ade kalo tak ikut nafsu ni,habis borong semua.Harga pun blh tahan lbh kurg duit Malaysia. Kayo org Jordan dtg sini,duit Syria murh dr Jordan.



Menghilangkan dahaga dgn jus rosberi dan makan tengahari syawarma Syria.Mlm tadi dah rasa nasi mandi Syria,mantep la juga.


Siang mula melabuhkan tirainya..tp kt sini makin gelap makinramai pula org yg dtg..time ni la hrga brg sume murah, dh nk ttp kedai..

Sebelum berangkt pulang,satu tempt dan brg yg wajib dibeli di Syria ni. Pe dia agak2?
xtau? sure la halawiyat(manisan). memang murh halawiyat kt sini dan byk pilihan. Peringtn utk org yg ada sakit kencing manis di nasihatkan hya membeli dlm kuantiti yg
sedikit. Manisan Arab mmg semua manis2 jiddan.




Rasa sedih pula nk tinggal kota sejarah ni, masih byk lg tempt yg blm sempt di lawati
apakan daya,Faizal dah panggil semua naik bas. InshaAllah ada rezki, panjang umur,Syria nantikan kedatangan kami..



Friday, July 17, 2009

Lambaian Akhir

Gerimis Air Mata Lambaian Akhir


Saat mula kami melangkahkan kaki
Di daerah barakah ini
Diri kami disambut dua puteri
Yang kini
Akan meninggalkan kami

Kita bersama petik dedaun ilmu
Dari ranting keikhlasan
Agar dapat kita rasai bersama
Manisnya buah iman

Buamu kak Najwa
Teringat satu ketika
Terpahat di sukma
Saat kita berdua
bermain salji pengorbanan bersama
Tika itu baru ku sedar
Nilai perjuangan itu nyaman
Sesegar ais amanah yg jatuh di bahu kita
Saat itu kita senyum tertawa
Hidup kita sarat dengan bebanan dakwah
Namun kita terus melangkah
demi redha Allah

Buatmu kak Arda
Kerjamu begitu dedikasi
Setiap satu diatur rapi
Segalanya kau hadiahkan utk kami
Dirimu ibarat bunga mekar
Akar iman kau pasakkan kukuh
Agar ukhwah kami utuh
kau sirami kami dengan air taqwa penyejuk keresahan
Setiap detik setiap hari
Kau ceriakan kami
Jernihkan segala kegundahan

Kini
Tinggal beberapa sisa masa
Nazak saat menanti bersama kalian berdua
Gerimis air mata mula mengalir
Kalau boleh diputarkan masa
Akan kami bunuh lambaian akhir
Akan kami tikam perpisahan
Agar ukhwah kita bisa berkekalan

Maafkan kami atas segala kesalahan
Moga bertemu lagi di taman idaman
Di syurga abadi kebahagian...

Damascus,Syria (Bahagian 1)




The famous desert city of Palmyra, whose ruins are now a United Nations World Heritage site, grew large in the Syrian desert in the 1st and 2nd centuries A.D. ( diambil dr National Geography)

Jom ke Syria..


Jam 6 pagi sudah menanti pengarah,Faizal(4th year Syariah) di dpn sakan 4 bersm bas yg akan membw kami ke Syria. Hampir penuh bas,ada yg bersembang,makan dan tidur mgkn matahari masih blm menmpakkan diri, lgpun perjln masih jauh.Di sempadan,byk kenderaan sedang beratur menununggu Imigresen cop passport dan pemeriksaan kesihatan (kes H1N1).


Alhamdulillah sewaktu kami tiba tak ramai orang. Salah satu sbb ialah hari ni bukan hujung minggu. Kalau tidak sure penuh org (tak ramai pun dlm 3 jam jgk la menunggu) Ambik gambar pun kena berhati-hati kat sempadan, sebab Pak Arab nih very sensitive bab2 ambik gambar terutama polis atau askarnya. Jgn lah sebarang2 nak ambik gambar, nnt lain pulak jd nya...


Gunung Suyyukh di tgh2 padang pasir. Tertulis kalimah Ni'ma Lilqaidillah.Jika musim salji gunung ini akan diliputi salji tebal.MasyaAllah.


Alhamdulillah akhirnya kami smp jua ke city center Damascusatau tempt sejarah Old Damascus.First tmpt yg dituju adalh hotel la tentu nya. Membersihkn diri dan mengisi perut yg dr td menyanyi lagu dondang sayang.



Damsyik.Sebuah bandar yg sgt cantik dipenuhi dgn tempat2 bersejarah. juga menjadi pusat ilmu.Kota lama ditengah-tengah bandar. A city within a city.



Berada ditengah2 bandar lama Damascus dan di hujung Souq Hamidieyeh ,terletak masjid Omayyad dibina oleh Khalifah Umawi Al-Walid ibn AbdulMalek 705 slps Masihi.


Di ruang solat masjid terdapat makam kepala Nabi Allah Yahya a.s. Nabi Yahya adlh anak kpd Nabi Zakaria a.sktk Nabi Yahya dilahirkan Nabi Zakaria berumur 90 thn.Nabi Zakaria berdoa dan memohon kpd Allah swt supaya mengurniakan zuriat baginya sbg penyambung dakwah beliau kpd Bani Israel ketika itu penuh dgn sifat kejahatan.


"Lalu Kami perkenankan permintaannya, dan Kami berikan Yahya kepadanya, dan Kami jadikan isterinya berkesanggupan (untuk mengandung),sesungguhnya mereka telah berlumba-lumba dalam usaha-usaha kebaikan, dan mereka berdoa kepada Kami dengan pengharapan dan perasaan takut, dan mereka adalah orang-orang yang tunduk hatinya kepada Kami".(Surah tAl-Anbiyaa’:Ayat 90)


Berdekatan Masjid Omayyad, terdapt makam Saidina Hussein cucu kpd junjungan besar Nabi Muhammad saw, anak kpd Saidatina Fatimah Az-Zahra dan Saidina Ali r.a.Saidina Hussein meninggal dlm peristiwa pembunuhan kejam di Karbala,Iraqketika beliau dlm perjlnan ke Kufah oleh tentera Bani Umayyah.Kepalanya dipenggal dan dipersembahkan kpd Yazid bin Muawiyahatau Yazid 1 iaitu khalifah kedua dlm kerajaan Bani Umayyah sbg bukti beliau tlh dibunuh.Terdp byk versi cerita pembunuhan Hussein di Karbala.blh rujuk kpd mereka yg arif.Wallahualam.Pihak Syiah sgt mengagungkan Saidina Ali bin Abi Thalib dan keturunannya. Ketika lawatan kami, terdapat ramai kaum Syiah berada di sekitar makam Saidina Hussein ini,mesjid ini mmg menjadi tumpuan kaum Syiah terutama dari Iran.


Di belakang Mesjid Omayyad yang besar ini pula, terletak makam Ruqayyah iaitu cucu Saidina Ali. Sekali lagi tempat ini menjadi tumpuan orang2 Syiah.Makam ini dibiayai oleh kerajaan Syiah dari Iran.Sebuah masjid dibina dikenali sebagai Masjid Ruqayyah dan menjadi tempat orang-orang Syiah beribadat.

Ketika lawatan kami,terdpt ramai Syiah berada di sekitar makam.terutama dari Iran,yg menyedihkan ialah terdpt byk perkara bid'ah yg mendukacitakan.Kami hya mampu beristghfar.Meratap, menangis mendayu-dayu dan mengucup makam bagaikan satu suruhan agama!Ada yg memukul dada dan ada yg sujud!Terdapat juga di sini tabung Imam Mahdi yang menurut kepercayaan Syiah akan muncul sebagai Imam mereka yang ke-12.


Masjid ini dihiasi dengan kristal di segenap dinding dan siling yang memancar-mancar apabila terkena cahaya dari lampu.Cantik tapi terasa spt satu pembaziran.

Destinasi seterusnya yg dituju adlh makam Sultan Salahuddin Al-Ayyubi,
sebuah taman dibina di sebelah luar msjd Omayyad,disitulah terletaknya makam beliau.SULTAN SALAHUDDIN AL-AYYUBI, namanya telah terpateri di hati sanubari pejuang Muslim yang memiliki jiwa patriotik dan heroik, telah terlanjur terpahat dalam sejarah perjuangan umat Islam kerana telah mampu menyapu bersih, menghancur leburkan tentera salib yang merupakan gabungan pilihan dari seluruh benua Eropah.


Salahuddin Al-Ayubi (1137 -1193) mengasaskan dinasti Ayyubi bangsa Kurd di Mesir dan Syria. Di Barat beliau dikenali sebagai Saladin. Dia juga terkenal dalam kalangan Nasrani dan Muslim dengan kebolehannya sebagai ketua dan ketangkasannya dalam
peperangan yang disertai juga dengan sifat kesateriaan dan belas kasihannya semasa Perang Salib.Salahuddin menerima latihan ketenteraan daripada bapa saudaranya, Shirkuh yang juga ketika itu merupakan panglima kepada Nur al-Din dan sering mewakili
Nur al-Din dalam kempennya menentang Kerajaan Fatimiyyah di Mesir sekitar tahun 1160. Beliau dilantik menjadi panglima pada tahun 1169. Di sana, dia mengambil alih tugas sukar mempertahankan Mesir daripada diserang tentera Salib dibawah Kerajaan Latin Baitulmuqaddis pimpinan Almaric I.

Sebagai seorang ketua tentera asing dari Syria, Salahuddin tiada kuasa ke atas askar2 Mesir yang terdiri daripada golongan Syiah yang ketika itu dipimpin oleh Khalifah Al-Adid.Dengan kewafatan Nur ad-Din pada tahun 1174, beliau menjadi Sultan Mesir. Beliau kemudian mengisytiharkan kemerdekaan daripada kerajaan Seljuk dan mengasaskan Kerajaan Ayubbiyyah. Beliau turut mengembalikan ajaran Sunah Waljamaah di Mesir.


Salahuddin Al-Ayubbi wafat pada 4 Mac 1193 di Kota Damsyik tidak lama selepas pemergian Raja Richard. Apabila mereka membuka peti simpanan Salahuddin untuk membiayai upacara pengebumiannya, mereka mendapati ia tidak cukup. Salahuddin telah memberikan hampir kesemua hartanya kepada rakyat-rakyatnya yang miskin. Makamnya yang terletak di Mesjid Ommaiyyah merupakan tumpuan tarikan pelancong yang terkenal. Makamnya adalah antara makam yang sering dikunjungi umat Islam di seluruh dunia.


Maharaja Willeam II dari Jerman mendermakan batu marmar baru kepada makam tersebut. Jenazah Salahuddin bagaimanapun tidak ditempatkan di makam yg diperbuat drpd marmar tersebut. Sebaliknya makam itu mempunyai dua kubur iaitu satu kubur kosong diperbuat daripada marmar dan satu kubur mengandungi jenazah Salahuddin yang diperbuat daripada kayu.Di tengah-tengah bandar Damsyik terdapat sebuah tugu yang dibina sempena mengingati kepahlawanan Sultan Salahuddin Al-Ayubi.

p/s: menanti di bahagian 2 membeli belah di Souq Hamidiyeh dan makam sahabat Bilal bin Rabah serta makam ahli bayt.