Saturday, April 11, 2009

Aku disini..

Sudah hampir setengah tahun aku berada di bumi anbiya’ ini, masih baru bagi pelajar seperti aku. Pengalaman merantau disini mengajar aku erti sebuah pengorbanan. Pengorbanan menjadi seorang khalifah yg ingin mencedok rahsia keunggulan agama Islam dan perjuangan para sahabat. Namun pengembaraan disini masih blm berakhir, tempoh pengajian masih berbaki tiga tahun lagi memaksa aku berada di kota ini.

Sebagai pengenalan kpd yg blm tahu dan baru nk tahu nama tmpt aku bljar adalh Universiti Al al-Bayt dan ia adalh cetusan ide dari pemikiran Raja Hussein bin Talal untuk menubuhkan universiti Islam bertaraf antarabangsa. Harapannya agar universityi ini dapat mengisi kekosongan institusi tinggi Arab dan Islam dalam melahirkan golongan professional tanpa mengetepikan fahaman Islam.
Pada 18 Safar 1413H bersamaan 17 Ogos 1992M, Al-Iradah Al Malakiah As-Samiah (Majlis Tertinggi Di Raja) mengeluarkan ketetapan untuk menubuhkan Universiti Al al-Bayt, Mafraq. Universiti Al al-Bayt dibagunkan di satu kawasan tandus dan kawasan asal universiti adalah kem tentera Jordan. Lokasi al-Bayt terletak 65km dari timur laut Amman dengan keluasan 7539km persegi. Ketika musim panas(soifi) purata suhunya paling tinggi adalah 31-35 C dan paling rendah 16 C dan suhu musim sejuk (syita’) adalah 12-14 C dan paling rendah adalah 02-03 C. Moto universiti adalah :
قولة تعالئ : وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند أللة أتقاكم

Antara kursus yang ditawarkan dan diiktiraf oleh kerajaan Malaysia adalah:
1) Syariah
2) Usuluddin
3) Bahasa Arab
Untuk maklumat lanjut boleh la lawati www.aabu.edu.jo segala maklumat boleh didapati disini dalam versi Bahasa Inggeris atau Bahasa Arab.

p/s: kursus yang lain tak tau la kenapa tak diiktiraf oleh Malaysia.huhuhu...


2 comments:

  1. Wah.. Gambar menarik.. Edit sendiri ke??

    ReplyDelete
  2. edit s'diri la..
    dh kne igt2 blk pe yg blja dl even dh xd kne mengena ngn course skg..
    huhuhu..
    lps ni blja teknik ambk gmb plak..
    ok ka?

    ReplyDelete