Wednesday, March 3, 2010

Balang Mayonis

Di dlm sebuah kelas falsafah,seorg professor berdiri di hdpn dewan kuliah, meja di hdpnnya terdapat bbrp barangan. Tanpa sepatah perkataan, kelas bermula dgn beliau mengambil balang mayonis yg besar dan mengisinya dgn bola golf.

Dia kemudian bertanya kpd para pelajarnya,adakah baling tersebut penuh dan pelajarnya menjawab “Ya!”

Professor kemudian mengambil sekotak batu kerikil halus dan menuangkan ke dlm balang yg tlh dipenuhi dgn bola golf td,lantas mengoncang balang tersebut dgn lembut. Batu kerikil mengisi ruangan kosong di antara bola2 golf. Sekali lg dia bertanya kpd pelajarnya sama ada balang tersebut penuh atau tidak, lantas pelajarnya menjawab “Ya..”

Tanpa menjelaskan apa2 kpd pelajarnya, professor tersebut lantas mengambil pula sebuah kotak yg berisi pasir dan menungkannya ke dlm baling tersebut.Pasir yg dituang mengisi ruangan antra batu kerikil dan bola golf. Spt td dia bertanya kpd para pelajarnya sama ada balang t’sebut tlh penuh. Dlm keadaan yg penuh persoalan, rata2 pelajarnya menjawab “Ya..”

Sejurus slps itu, professor itu kemudiannya mengeluarkan dua buah cawan kopi dr bwh mejanya dan menuangkan kedua2 ke dlm balang yg tlg sedia ada dgn batu kerikil,bola golf dan pasir. Air kopi mengisi ruangan yg terdpt di antra pasir. Para pelajr mula ketawa dan tersenyum melihat tindakan professor tersebut.

“Sekarang...” profesor mula bersuara apabila kelas riuh rendah dan gelak ketawa para pelajrnya berkurangan.

“Saya mahu anda semua menganggap balang ini sbg kehidupan anda..bola golf mewakili perkara penting iaitu Tuhan,keluarga,anak2, kesihatan,kwn2 dan semangat anda. Jika anda kehilangan seglanya dan hya perkara penting ini yg masih anda ada,hidup anda masih penuh. Batu kerikil halus ini pula mewakili perkara2 lain spt kerja anda, rumah dan kereta anda. Manakala pasir pula mewakili perkara lain yakni perkara2 kecil”.

“Jika anda memasukkan pasir ke dlm balang dahulu...” anda tidak akan mempunyai ruang utk batu kerikil dan bola golf. Ini sama jg khdpn anda. Jika anda menghabiskan masa dan tenaga utk perkara2 kecil, anda tidak akan mempunyai ruang utk perkara yg sbnrnya lbh penting utk diri anda”.

“Ambillah perhatian utk perkara yg kritikal utk kebahagian anda. Luangkan masa gembira utk keluarga. Lakukan pemeriksaan kesihatan,bawa pasangan keluar makan. Sila ambil berat akan bola golf dahulu- iaitu perkra yg benar2 penting. Tetapkan keutamaan, perkara lain hanyalah pasir...”

Salah seorg pelajarnya mengakat tangan dan bertanya apakah pula yg diwakili oleh air kopi. Professor tersebut tersenyum.”Saya gembira ada yg bertanya. Ianya menunjukkan bhwa tidak kira bgmn penuh pn kehidupan anda, akan sentiasa ada ruang utk secawan kopi bersama rakan2..”

p/s: renungan bersama, apabila kehidupan anda seakan terlalu penuh dan tampak sukar utk diuruskan,apabila 24 jam sehari spt tidak mencukupi, igtlah kisah Balang Mayonis dan 2 cawan kopi ni =)

No comments:

Post a Comment