Saturday, May 14, 2011

Pelihara Solat, Semua perkara Berkat


“Kak, boleh bagi tips tenang hati sket”

“Kamu dah solat belum?”

“Belum.. “

“ Itu tipsnya.jawapan sudah ada disitu..”

..................................................................................

“Alhamdulillah..sudah..terima kasih kak.”

“Alhamdulillah.Apa jua perkara utamakan solat, andai hati tak tenang,mohonlah pada-Nya dlm sujud mu.inshaAllah hatimu jadi tenang. Sama2 kita ingat mengingati =)”

Astaghfirullahal’azim, Astaghfirullahal’azim, Astaghfirullahal’azim

Cakap bab2 solat ni kadang berdebar rasa hati memikirnya. Resah,tak senang duduk dibuatnya kalau belum solat atau terlewat solat. Anda semua pun pasti pernah rasa kn? Andai Allah tarik nyawa kita dalam keadaan lagha dengan kehidupan dunia, apa agakanya nasib kita di sana nanti ya? Neraka! Moga kita semua dijauhkan dari golongan2 yg melambatkan solatnya..ameen.

Sebetulnya harini saya dapat banyak pengajaran. Ada yang mesej saya mintak bagi tips tenangkan hati then jawapan yang saya bagi adalah solat itu tipsnya, jawapan yang secara tak langsung saya bagi padanya.

Kebetulan jugak harini saya dan beberapa orang sahabat ke haflah walimah teman kami. Biasa Arab sini mula program lewat petang. Sejam saja kami kt sana, maklumlah hanya makan halawiyat dan ‘cuci mata’ tengok walimah Arab.

Rasa macam dah lama azan maghrib, belek punya belek jam, astaghfirullah dah 7.55 malam rupanya. Ammu ni tak berenti solat ke. Penat mesej sahabat kt depan minta berenti mana2 masjid, dah lewat sangat maghrib kita ni. Hancur sungguh hati jawapan yang dapat,” kita solat dekat rumah nanti.” Allah, tak sepatutnya orang yang faham agama jawab begitu. [tak beerti orang yang tak faham sangat agama boleh lengahkan solatnya jugak].

Resah.

Berdebar.

Cuak. Semua ada.

Tipu la hati ni akan rasa tenang bila ada kewajipan yang belum tertunai. Bukan nk kata baik sangat tapi itulah hakikatnya perasaan ini.

Sungguh, berdosa sungguh lewatkan kewajipan yg utama ni. Bukankah soalan pertama yg akan ditanya di sana nanti adalah SOLAT? Allah..

“Ya Allah, ampuni kami kerna telah melengahkan kewajipan-Mu. Sungguh kami benar2 bertaubat. Beri kami kekuatan moga ia tidak berulang.Jauhkan kami dari lalai dengan kehidupan dunia. Astaghfirullahal’azim. Astaghfirullahal’azim. Astaghfirullahal’azim”

Islam itu tidak membebankan, jadi jangan bebankan diri, malaskan diri untuk perkara yang satu ni. Addinu nasihah.


No comments:

Post a Comment