Sunday, June 5, 2011

Hidup : Tak Lama

" ..antara tanda tibanya qiamat adalah apabila api keluar dari negeri Yaman,matahari terbit dari tempat tenggelamnya,saat ini Allah tidak akan menerima taubat orang yg berdosa."

Astaghfirullah.Terhenti pembacaan saya 'Belajar dari Perang Badar' ketika mendengar ceramah dari Syeikh Ratib An-Nabulsi. katanya benar2 tersentuh di hati.Andai saat ini, api benar2 keluar dari Yaman,apakah saya sudah bersedia bertemu-Nya,denga persedian amalan diri yg tak seberapa. Astaghfirullahal'azim.

Saya menoleh sahabat disebelah yg sudah lama syahid (tidur) kepenatan, memang agak penat perjalanan dari Mu'tah ke Mafraq lebih kurang 3jam lamanya berkampung dalam bas. Macam2 kerenah Arab boleh tengok, yg paling menyakitkan hati bila ada yg dengan selamba hisap rokok, nk mati rasanya bernafas dengan bas yg tidak berhawa dingin ditambah asap rokok yg memang busuk. jenis apa tak tahu la orang Arab ni punya rokok tapi memang kalau dh melekat asap dekat tudung alamat balik kena samak dengan softlan la sebotol. pernah saya menegur sorang Arab yg menghisap rokok dlm bas ketika ke Mu'tah jugak, disebalahnya seorang kanak2 yg asyik terbatuk2 dek tersedut asap yg busuk tu, dengan muka selamba dia menjawab " 'adi jauh lagi perjalanan ni" sakitnya hati rasa macam nk suruh je driver bas turunkan dia kat tengah padang pasir tu. Biar rasa perit makan habuk pasir macam dia buat kt orang lain. rasannya kita semua dh makruf hukum syadidnya rokok ni HARAM! tp still nk jugak makan benda tak berfaedah ni. Tak bertanggungjawab lansung dengan amanah Dia.

Tak perlu tunggu api keluar dari Yaman, dari Jordan pun dah banyak keluar api,asap jadi tak hairan lah kalau qiamat nk jadi bila2 masa pun, banyak sangat dh alamat2nya. kita saja yg sedia atau belum nk disoal kelak.

Syeikh Ratib menambah lagi " dabbah, binatang besar akan keluar berhampiran Bukit Safa di Mekah yg akan bercakap bhwa manusia tidak lagi beriman kpd Allah SWT" Hati terus teringat sahabat2 yg sedang menunaikan umrah di tanah suci,moga mereka selamat disana dan pulang nnti bertambah imannya. dan kita juga moga makin bertambah iman dan sentiasa syukur dengan nikmat Islam yg diberi. "Ya Allah ,tetapkanlah kami dalam Islam dan peliharalah kami dalam keimanan."

Seandainya kami mati dalam perjalanan dari tanah syuhada' tadi moga segala dosa2 dan amalan kami diterima-Nya.ameen.

Alangkah indahnya jika bas2 dan pengangkutan awam di Malaysia juga seperti disini, perjalanan dihiasi dengan zikir2 dan peringatan buat mereka yg mendengar tapi malang sekali apa yg kita dengar adalah sebaliknya, telinga kita dihidangkan dengan iklan2 dan lagu yg lagha lagi membingitkan telinga. Jangan jadikan alasan 'tak boleh' sebab kita perlu menghormati bangsa lain, sensitiviti perkauman kononnya. Di Jordan juga ada Kristian, China dan bangsa2 lain,tapi mengapa mereka boleh saja buat,bukankah ini salah satu dakwah kita kepada mereka? Dakwah bukan hanya di mimbar masjid tp di mana saja selagi ada peluang dan ruang.

Moga Islam berjaya ditegakkan di Malaysia, negara yg kita cintai.
Mengembalikan nur Islam ke dalam jiwa2 yg telah hanyut dengan dunia.
Menjauhkan diri dari pepatah kita yg cukup glamor 'Jangan dah terhantuk baru nk terngadah' memang dh terlambat sangat andai sudah tiba waktu itu.
Kita Hidup tak lama, mungkin esok,lusa atau sebentar lagi dicabut Izrael.
Jadilah hamba,khalifah yg hidup ada arah tujuan, bersuka dalam berpada dalam mencari redha-Nya.

"Dan katakanlah: segala puji bagi Allah,Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaran-Nya,maka kamu akan mengetahuinya. Dan Tuhanmu tidak lalai dari apa yg kamu kerjakan" [An-Naml:93]


2 comments:

  1. gmba ini enti yg shoot ke?? nice...

    ReplyDelete
  2. iye saya.syukran.kena banyak lagi belajar dengan anta.

    ReplyDelete