Friday, January 20, 2012

Lu Pikir La Sendiri


Dialog dalam diri sendiri;

Soalan : Kenapa aku asyik kena bala je akhir2 ni? nasib pun buruk2 je.

Jawapan : Ko jauh dari Tuhan, ada ko bangun semayang malam? Takde kan? Ko cakap tak serupa bikin, ko nasihat orang tapi ko tak buat. ko nak menipu diri ko sendiri?

Soalan : Ahh, cis! Bila aku buat, apesal aku tetap dapat macam2 ujian?

Jawapan : Tu bukan ujian, tu kaffarah dosa2 ko. Takde manusia maksum dari dosa walaupun sebesar zarah. Jadi, kalo manusia tu diuji tu sebenarnya nk melunturkan dosa2. bersyukurlah.

Soalan : Argh! Apakah ujian2 dan musibah2 ni baik untuk aku? Bukan ke memudaratkan aku je?

Jawapan : Ko jangan jadi bodo la, sebenarnya lebih baik Allah balas dosa2 yang ko penah buat tu dengan dibalas terus masa kt dunia lagi, kalo kat akhirat ko mesti tak tahan kena rendam dalam api neraka yang bahan bakarnya dari batu dan manusia.

Soalan : Jadi buat apa apa aku minta diampunkan dosa2 jugak kalo nak terus-terusan dibalas macamni?

Jawapan : Allah Maha Berkuasa, berkuasa atas segalanya. Dia Maha Pengampun tapi Dia juga Maha Menghukum. kadang2 dosa2 kita diampunkan terus oleh Allah dengan amalan2 soleh tapi kadang dosa2 kita diampunkan dengan menerima pembalasan. janji ianya diampunkan.
Ko siapa nk lawan Tuhan? sedangkan Rasulullah SAW yang maksum pun berkata doa yang terbaik adalah doa minta diampunkan dosa malah baginda sendiri memohon ampun setiap hari. Ko siapa nk angkuh sangat dengan Tuhan? taknak mintak ampun dengan Dia? Dia balas ke, Dia nak ampun ke, kita tak layak nak persoalkan. Kerja kita mohon ampun dan bertaubat. Dia menerima taubat dan menerima keampunan. Itupun dinilai pula pada keikhlasan dan kesungguhan diri.

Soalan : Apesal ko nak nasihat aku ni?

Jawapan : Sebelum orang lain nasihatkan, better ko nasihat diri ko sendiri dan sedar diri.

(terdiam dan membiarkan akal waras membuat keputusan )


" ..dan janganlah berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri"
Surah Luqman : 18

No comments:

Post a Comment